Czym powinno wyróżniać się dobre oprogramowanie dla przychodni? | Oprogramowanie medyczne dla gabinetu i przychodni👩‍⚕️ - MEDYC

Czym powinno wyróżniać się dobre oprogramowanie dla przychodni?

Od 1 sierpnia 2014 roku zgodnie z rozporządzeniem wprowadzonym przez Ministra Zdrowia wszystkie podmioty prowadzące działalność leczniczą, tj. przychodnie, szpitale, kliniki, są zobowiązane do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej pacjentów. Ta niemała zmiana to tak naprawdę inwestycja w kompleksowe oprogramowanie medyczne, które umożliwi rejestrowanie pacjentów, wirtualne wypisywanie skierowań, recept elektronicznych oraz natychmiastowy dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta. Oprogramowanie dla przychodni powinno służyć przede wszystkim lekarzom, pielęgniarkom i położnym. Jeśli dopiero założyłeś swoją pierwszą działalność leczniczą bądź chcesz usprawnić dotychczasowy system, to poniższy artykuł z pewnością pomoże Ci wybrać oprogramowanie medyczne, które będzie nie tyle funkcjonalne, ile proste w codziennym użytkowaniu.

Czym jest oprogramowanie dla przychodni?

Zanim podpowiemy, czym powinno wyróżniać się dobre oprogramowanie dla przychodni, warto nakreślić, czym ono właściwie jest. Oprogramowanie medyczne to nic innego jak system informatyczny, który przekłada się na usprawnienie funkcjonowania placówek leczniczych, jak wcześniej wspomniane przychodnie, szpitale oraz kliniki. Dzięki niemu personel medyczny może za sprawą kilku kliknięć myszką zapoznać się z aktualną dokumentacją oraz wynikami badań pacjenta. Co więcej, lekarz, pielęgniarka czy położna mają wgląd w uprzednio wystawione skierowania i recepty, tym samym mają możliwość ich wystawienia podczas wizyty niezależnie od tego czy odbywa się ona telefonicznie, czy stacjonarnie. Nie da się ukryć, że oprogramowanie medyczne to kompleksowe rozwiązanie informatyczne, które wpływa także na pracę menedżerów, którzy mają zapewnione odpowiednie warunki do zarządzania zasobami ludzkimi oraz finansami placówki.

Jakie cechy powinno posiadać dobre oprogramowanie medyczne?

Niewłaściwie dopasowane oprogramowanie dla przychodni może znacznie utrudnić jej funkcjonowanie, zarządzanie personelem oraz zgromadzonymi zasobami. Decydując się na pełną automatyzację przychodni, szpitala czy kliniki, najlepiej zapoznać się dostępnymi na rynku rozwiązaniami informatycznymi i porównać ich cechy, możliwości, koszt wdrożenia oraz rodzaje obsługiwanych placówek. Niekiedy oprogramowanie medyczne może być dedykowane wyłącznie gabinetom czy prywatnym przychodniom.

 

Jakie dokładnie czynniki pomogą Ci w szybki i prosty sposób dostosować się do zmiany, jaką jest wprowadzenie nowych technologii w życie placówki? Już podpowiadamy!

Funkcjonalność

Zdecydowanie jedną z najważniejszych cech, jaką powinno wyróżniać się oprogramowanie dla przychodni, jest funkcjonalność. Zarówno w przychodniach, jak i dużych szpitalach personel nie ma zbyt wiele czasu, aby złagodzić problem, z jakim pojawił się pacjent. Z tego względu najlepiej, aby wybrane przez Ciebie rozwiązanie nie kojarzyło się ze żmudnym klikaniem myszką, a realną pomocą. Wystarczy, aby pracownicy mogli swobodnie poruszać się po systemie, aby uzupełnić kartę pacjenta, wystawić skierowane, receptę czy, w przypadku pozostałej części personelu, zarejestrować na kolejną wizytę. Pamiętaj, aby funkcje, jakie zapewnia oprogramowanie medyczne, odpowiadały potrzebom Twojego personelu, z uwzględnieniem rodzaju placówki, jaką prowadzisz. Niektóre z dostępnych na rynku rozwiązań zawierają stosowny słownik, który pozwala na szybkie zanotowanie wszystkich informacji — schorzeń, alergii, dotychczas przyjmowanych leków.

Dostępność

Ogromnym atutem dobrego oprogramowania dla przychodni jest jego dostępność. Personel medyczny powinien mieć dostęp do kart pacjentów niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Ta wbrew pozorom błaha cecha niekiedy staje się jedną z najważniejszych. W szczególności, gdy niezbędna okazuje się natychmiastowa konsultacja z pacjentem, a lekarz nie jest w stanie wykazać się pomocą ze względu na brak możliwości wglądu w historię medyczną chorego. Niektórzy lekarze decydują się również na uzupełnianie notatek oraz kart po zakończonej wizycie, która odbywała się poza przychodnią.

Intuicyjność

Jak już zdążyliśmy wspomnieć, personel medyczny nie ma obowiązku być zaznajomiony z najnowszymi rozwiązaniami informatycznymi. Jego zadaniem jest niesienie pomocy.  Niezależnie więc od tego, na jakie oprogramowanie medyczne się zdecydujesz, powinno być ono na tyle intuicyjne, aby każdy mógł swobodnie z niego korzystać. Intuicyjność idzie w parze z przejrzystością interfejsu. Dzięki temu wdrożenie pracowników w nowy system prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów okaże się znacznie prostsze i – co więcej – przełoży się na ich wydajność, jak też całej placówki.

Rzetelność

Rzetelność to kolejna i zarazem ostatnia cecha, jaką powinno wykazywać się wybrane przez Ciebie rozwiązanie. Mowa nie tylko o zapewnieniu przez producenta profesjonalnej współpracy oraz regularnego serwisu. Oprogramowanie dla przychodni powinno zostać dopasowane do jej profilu i niekiedy umożliwiać również internetową rejestrację wizyty z perspektywy pacjenta. Jest to niezwykle istotny atut, w szczególnie teraz — w dobie pandemii, gdy umówienie się na wizytę zostało znacznie utrudnione, a próba połączenia się z rejestracją może trwać nawet kilka godzin.